tisdag 8 december 2009

L - ABC

I går gick jag för kanske 3e eller 4e gången första hjälpen kurs. Alltid bra att fräscha upp det. Känns skönt att ha det nu lite färskare nu i bagaget. Jag rekomenderar verkligen alla att gå en sådan här kurs. Det är trygghetsingivande om det någon gång skulle hända något.
Dessa 4 kan man tänka på att kolla upp i denna ordning om man kommer till en olycksplats.
L står för: Lägesbedömning
A står för: Andning

B står för: Blödning
C står för: Chock/cirkulationssvikt

6 kommentarer:

Unika sa...

Ja, visst är det bra att kunna det! Sedan en tid tillbaka har jag även silikonhandskar i bilen om vi någon gång skulle komma först till en olycksplats - på inrådan av en väninna som är sjuksköterska. Hoppas dock det aldrig händer!

Sara Persson sa...

Du är dock bara skyldig att stanna och larma om du är först vid en olycksplats. Men sen behöver du inte göra mer. Resten du gör sen är då plus.

Unika sa...

Jo, men det skulle ju kännas hemskt att bara lämna folket där!
Tack för gratulationen :) jag fyller 39.

Anonym sa...

Jag ska kommentera jättemycket i dion blogg ju!! pöss chipset

showgirl sa...

Grym du är!!!! Åh jag vill oxå gå en sån kurs!

lin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.